Skelleftea Hammen

Vägövergångar i Oljehamn

Inpumpningsledningarna i oljehamnen ligger i kulvertar under vägarna sedan oljehamnsområdet byggdes. Port of Skellefteå vill få upp dessa i lyror över vägen för att enkelt kunna hålla uppsikt vid användning samt att inspektioner kan ske ovan jord och inte i trånga kulvertar som dessutom ibland är vattenfyllda.

Projektering påbörjas under 2019. Själva byggnationerna är färdigställda under 2020.

 

Detta blir första steget i en rad strategiska framtidsinvesteringar på hamnområdet.

– Vi kommer att bli mer konkurrenskraftiga och kunna hantera fler och större fartyg, säger Lars Widelund, hamnchef i ett pressmeddelande.

Det Mark- och miljödomstolen nu gett sitt godkännande till är att påbörja muddring i Kallholmsfjärden för att göra en djupare infart. Muddringsmassorna och järnsand från Rönnskär ska sedan återanvändas för att fylla ut området på norra sidan och utöka hamnområdet. Sista steget i projektet som beräknas kosta uppemot en halv miljard är att bygga en kaj.

– Jag anser att kommuner bör äga infrastruktur i en hamn. En investering på en halv miljard är inget som en privat aktör kan räkna hem. Däremot kan kommunen se samhällsfördelar, menar Lars Widelund.

Han konstaterar att i dagsläget skulle hamnen kunna tredubbla godsomsättningen utan att behöva göra några större omställningar.

–Men detta är en satsning för att överleva på lång sikt och bli mer konkurrenskraftiga, säger Lars Widelund.

Norra Skogsägarna är en stor kund hos hamnen.

Projekt

Här finner du information om pågående och kommande projekt på Skellefteå Hamn. Har ni frågor eller vill veta mer, tveka inte att höra av er. Kontaktdetaljer finner du här.

Skalskydd oljehamn

Skalskydd oljehamn

Port of Skellefteå behöver stänga av infarterna till oljehamnen och norra hamnen av säkerhetsskäl för att få privatpersoner från inpumpningsledningarna ...
Läs mer
Pumphus

Pumphus

Räddningstjänsten har köpt en pump som ska förvaras i oljehamnen och vara uppkopplad till brandvattensystemet i oljehamnen för att få ...
Läs mer
Vägövergångar, stickspår och spillplatta

Vägövergångar, stickspår och spillplatta

Ett nytt stickspår med spillplatta planeras att byggas mot cisternsidan från spåret i oljehamnen. Detta för att möjliggöra in och ...
Läs mer

INNELIGGANDE FARTYG

Arrival
Name
Kaj
Arrival from
Load
Departs to
2019-04-17
Forest
Rönnskär
Kemi
Kopparslig
Skelleftehamn

 

VÄNTADE FARTYG

Arrives
Name
Kaj
Arriving from
Load
Departs to
2019-04-17
Marc
Rönnskär
Moerdjik
Kopparaska, elektronikskrot
okänt
2019-04-18
Forest
Skelleftehamn
Rönnskär
Skrot
Wismar
2019-04-19
Greenland
Cementakajen
Slite
Cement
Luleå
2019-04-21
Ice Star
Rönnskär
Vlissingen
Kol
okänt
2019-04-22
Christina
Rönnskär
Brunnsbuttel
Kopparslig
okänt
2019-04-22
Emsmoon
Rönnskär
Brunnsbuttel
Kopparslig
okänt
2019-04-23
Dutch Emerald
Rönnskär
Rotterdam
Caustic Soda
okänt
2019-04-23
Havstraum
Rönnskär
okänt
Svavelsyra
Kokkola
2019-04-24
Kalkvik
Rönnskär
okänt
Järnsand
Immingham
2019-04-24
Snow Crystal
Rönnskär
Gävle
okänt
Kokkola
2019-04-24
Harun
Skelleftehamn
Torneå
Skrot
okänt
2019-04-27
Lotta VG
Rönnskär
Kemi
Kopparslig
okänt

Stig ombord på BAUS

Bogserbåten Baus kom in i vår verksamhet 2012. Bogserbåten modifieras och frächas upp successivt för att passa Skellefteå Hamns behov, vilket skiljer sig från fartygets tidigare tjänst.

LÄS MER